Week 2

Projectgroep:


Instructie 5: Opstellen van een samenwerkingscontract
Vanuit de ervaring die jullie vanuit het eerste jaar hebben met het samenwerken binnen leerteams, bespreken jullie de ervaringen m.b.t. wat er mis liep en/of juist goed ging.
Vanuit deze ervaringen stellen jullie een samenwerkingscontract op wat door jullie allemaal wordt ondertekend. Dit samenwerkingscontract mailen jullie voor de volgende studiegroepbijeenkomst naar de docent.

Instructie 6: Opstellen van een agenda
Net als in de leerlijn 'vergaderen' in periode 4 vorih schooljaar, verdelen jullie voor de komende periode de taken m.b.t. voorzitterschap en het maken van notulen. Bij projectmatig werken is het van belang om gebruik te maken van elkaars kwaliteiten. Het is aan jullie de keus om het voorzitterschap te verdelen over meerdere personen of 1 iemand aan te wijzen die geschikt is als voorzitter. Voor het maken van de notulen maken jullie een roulatiesysteem.

Ondertussen hebben jullie contact gehad met de praktijk en opdrachtgever van het project.
Stel samen een agenda op welke voor de vergadering in de studiegroep zal worden aangehouden. Hou hierbij rekening met de instructies voor projectmatig werken welke jullie leiden naar de eindproducten (zie studiehandleiding).

Individueel:

Instructie 7: Voorbereiden vergaderen
In de laatste periode van jaar 1 hebben jullie de leerlijn 'vergadertechnieken' gevolgd. Neem de vaardigheden m.b.t. deze leerlijn nogmaals door en bereid je middels de door jullie projectgroep opgezette agenda voor op de vergadering in de studiegroep.

Van alle activiteiten die je doet houd je een blog bij waarop je eenmaal per week een relflexie geeft.  
Houd bij het uitwerken van je blog rekening met de volgende vragen (zie ook blog-kopje 'reflexie vragen) :
  1. Welke werkafspraken zijn gemaakt?
  2. Welke rol heb jij gespeeld bij het totstandkomen van die werkafspraken?
  3. Welke activiteiten heb jij uitgevoerd?
  4. Wat zijn de resultaten van je activiteiten?
  5. Welk aandeel had jij als het ging om groepsactiviteiten?
  6. Hoe verliep de samenwerking met de anderen?
  7. Als de samenwerking niet goed verliep, wat was dan de oorzaak?
  8. Verloopt alles volgens de planning?
  9. Zo niet, hoe komt dat dan en welke maatregelen neem je om dit te verbeteren?
  10. Zijn er nog bijzonderheden?

Studiegroep:

Instructie 8: Vergaderen
Aan de hand van de opgestelde agenda gaan jullie vergaderen over het project. De docent vult hier een begeleidende rol.
Ter inspiratie hoe er niet moet worden vergaderd, klik op onderstaande link:
Vergaderen! Zo moet het niet!

Instructie 9 Feedback en begeleiding
In de studiegroep wordt een inventaristatie gemaakt van de stand van zaken m.b.t. de samenwerkingsvaardigheden per student. Op basis hiervan worden groepjes samengesteld waarin de te behalen leerdoelen worden besproken. Tips en tops worden uitgewisseld. De docent zal hierbij zorgen voor een stukje begeleiding en coaching m.b.t. de samenwerkingsvaardigheden.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten